Wyniki badań barometr Providenta 2018

Statystyki dotyczące oszczędzania prowadzone przez Provident są doskonałym źródłem wiedzy na temat finansów Polaków. Choć w wielu grupach społecznych jest to tabu, którego nie porusza się podczas rozmów w domu i w towarzystwie, to coraz więcej osób zaczyna świadomie podchodzić do kwestii domowego budżetu, a co za tym idzie oszczędzania.

Na co wskazują wyniki barometru Providenta 2018?

Badania zachować i decyzji finansowych pozwalają określić nie tylko podejście Polaków do oszczędzania, ale również ich poziom wiedzy na ten temat. Okazuje się, że jest ona coraz większa, ponieważ aż 78 proc. badanych wskazywało, że oszczędzanie jest konieczne, by móc zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Zabezpieczenie finansowe wpływa również na ich stan psychiczny. Osoby posiadające oszczędności żyją spokojniej i mniej nerwowo reagują na niepowodzenia lub nieplanowane wydatki. Niestety aż 40 proc. badanych nie posiada żadnych oszczędności, mimo iż uważają, że warto zabezpieczyć się na przyszłość. Z czego to wynika?

Edukacja finansowa wśród Polaków jest niezbędna

Szkoła nie przygotowuje uczniów do radzenia sobie z finansami po usamodzielnieniu się. Konieczne zatem jest, by rodzice edukowali i siebie i dzieci. Umiejętność planowania budżetu i kontrolowania wydatków pozwoli nie tylko uzyskać oszczędności, ale również przyczyni się do lepszego komfortu psychicznego. Osoby, które zaczęły planować domowy budżet przyznają, że nie mają problemu z odkładaniem pieniędzy, mimo że nie zarabiają więcej. Sukces tkwi w przemyślanym kupowaniu i zarządzaniu posiadaną gotówką.

Ile oszczędności wystarczy?

Barometr Providenta wskazuje przede wszystkim dwie kwoty, których wysokość zależna jest od grupy społecznej, stanowiska, wykształcenia i miejsca zamieszkania. Najwyższe wskazane kwoty sięgały około 10 tys. złotych. Takie sumy deklarowały osoby na wysokich stanowiskach oraz prowadzące własną działalność gospodarczą. 25 proc. badanych wskazało kwotę od 2 do 5 tys. złotych.

Share

You may also like...